Hoe kleine stappen een groot effect hebben!

 

Doe jij dit ook?

Je spullen bij elkaar rapen, een kast opentrekken en proppen maar. Zolang het deurtje nog maar dicht kan is het goed. En uit het zicht is toch opgeruimd? De volgende keer dat je een van die spullen nodig hebt, heb je geen idee waar je het hebt gelaten en ga je vervolgens alle kasten opentrekken waarvan de helft van de inhoud op de grond belandt. Herkenbaar?

Maar het kan het ook anders. Op een manier waarbij je je spullen ook echt terug kunt vinden en niet veel tijd kwijt bent met zoeken. Opruimen is eigenlijk niets anders dan spullen op een logische, vaste plek terugleggen. Dan heb je ook nog ordenen en dat is het bepalen wat je wel en niet bewaart en op welke vaste plek. En organizen (organiseren) is daar de combinatie van.

En dan kom je gelijk bij het belangrijkste en meteen ook het moeilijkste punt. Opruimen gaat eigenlijk maar over één ding en dat is keuzes maken. Meteen beslissingen maken of je iets wel of niet bewaart en wáár je dat dan gaat bewaren. Keuzes maken is niet gemakkelijk, zeker als het gaat om spullen met een emotionele waarde.

Herken jij je in één of meerdere van deze situaties?

  • Je weet niet waar je moet beginnen met opruimen
  • Je weet niet hoe je het aan moet pakken
  • Je vind het lastig om keuzes te maken
  • Je vind het lastig om los te laten
  • Het is (lichamelijk of psychisch) te zwaar voor je
  • Je hebt er nu geen tijd voor, er zijn nog zoveel andere dingen te doen
  • Je hoopt dat de tijd om op te kunnen ruimen vanzelf een keer komt
  • Je hebt er geen zin in, er zijn zoveel leukere dingen die je kan doen
  • Waarom zou je, binnen de kortste keren is het toch weer een rommel
  • Je wil niemand in je huis ontvangen, dus hoop je mensen af te schrikken met je rommel 😉

Sta dan eens stil bij alle voordelen:

  • Je hebt overzicht van je spullen
  • Je huis is handig ingericht. Alles staat of ligt op een logische plek
  • Je huis is veilig ingericht. De risico’s op valongevallen zijn zoveel mogelijk beperkt
  • Je bent minder tijd kwijt met zoeken
  • Je ervaart rust
  • Het zorgt voor minder stress
  • Je bespaart geld
  • Je bent sneller klaar met schoonmaken
  • Je hoeft minder te onderhouden
  • Je kunt weer bezoek ontvangen zonder dat je je hoeft te schamen voor de rommel

Ben je stiekem tot de conclusie gekomen dat het toch wel handig is om aan een opruimklus te beginnen, dan kan ik je geruststellen. Je hoeft er echt geen uren achter elkaar eraan te besteden. Met vaste korte momenten op een dag kom je al een heel eind. En die hebben samen een heel groot effect!

Maar hoe begin je dan en waar start je? Om de kans op succes te vergroten, is het verstandig om een plan te maken.

Vóór de start

  • Bedenk waar je wil starten. Het beste kun je beginnen met wat je elke dag ziet en waar je je het meeste aan ergert. Dat kan bijv. een keukentafel zijn die vol ligt met spullen of de badkamer waar je elke dag komt. Je zult merken dat als die plek is opgeruimd, het gelijk weer meer energie en motivatie geeft om door te gaan.
  • Bedenk waarvoor je die plek wil (gaan) gebruiken. Blijft de functie gelijk (in de badkamer wil je je bijv. blijven douchen en gebruiken voor de persoonlijke verzorging of wil je iets anders op die plek gaan doen (de keukentafel wil je gaan gebruiken om aan te eten en niet meer gebruiken als opbergplek).
  • Bedenk hoe lang je achter elkaar aan het werk gaat. Belangrijk daarbij is dat je maar een korte tijd aan het werk gaat. Zorg dat je een timer bij je hebt, je gaat namelijk niet langer dan de ingestelde tijd aan de slag. Beter elke dag een kwartiertje dan in één keer 4 uur achter elkaar. Start je namelijk met een hele grote klus, dan is de kans groot dat je halverwege bij jezelf denkt, waar ben ik aan begonnen. En de kans dat je het een volgende keer weer opnieuw oppakt is een heel stuk kleiner.
  • Schat in wat je ongeveer in die tijd kan doen. Kies dus niet voor een hele kamer of de hele zolder, maar pak bijvoorbeeld een plank of een kastje.
  • En héél belangrijk: bedenk wat voor beloning je jezelf geeft als je met je opruimactie klaar bent. Lekker even niets doen, een kopje koffie drinken, een boek lezen of iets anders dat je leuk vindt.
  • Pak alvast drie dozen of bakken. Het maak niet zoveel uit wat, als je er maar tijdelijk wat spullen in kan doen. Eén doos is voor terugleggen op dezelfde plek, de andere is voor opbergen op een andere plek en de laatste is voor wegdoen (weggeven/ verkopen/ weggooien).
  • Zorg ook dat je schoonmaakspullen klaar hebt staan om gelijk de plek even schoon te maken als je toch bezig bent.

De start

  • En dan…dan ga je beginnen! Zet je timer aan en starten maar!
  • Je begint met de plek die je op gaat ruimen leeg te maken. Dus alleen dat gedeelte wat je vandaag gaat doen. En als het goed is heb je voor de start al bedacht waarvoor je die plek wil gebruiken.
  • Eén voor één pak je dan een item vast en maakt een keuze wat je ermee wil doen. Op dezelfde plek weer opbergen gaat in doos 1. Op een andere plek dan waar je bezig bent opbergen gaat in doos 2 (en néé, ook al is het zo verleidelijk, niet meteen naar die andere plek brengen!) En wat je weg wil doen gaat in doos 3.
  • Als je zo alle spullen in een categorie hebt ingedeeld, pak je de schoonmaakspullen en maakt gelijk de plek even schoon nu die toch leeg is.
  • Allemaal gelukt? Dan kunnen de spullen uit doos 1 weer terug op de plek. De spullen die je ergens anders op wil bergen, kunnen nu naar de juiste plek gebracht worden. En de spullen die je weg wil gooien, gooi je meteen weg. De spullen die je wil verkopen of weg wil geven, zet je op een tijdelijke plek. Zorg wel dat je meteen regelt wanneer je dit gaat doen, zodat de spullen er niet over een paar weken of langer er nog staan!
  • Nu is je plekje fijn opgeruimd, met als het goed is, wat minder spullen.
  • Is de timer nog niet afgegaan, dan heb je de tijd heel goed ingeschat! Maar meestal verkijk je je erop. Je bent vaak veel langer bezig dan dat je zelf denkt. Gaat de timer af als je pas halverwege bent? Geen probleem, omdat je maar een korte tijd aan het opruimen bent, ga je misschien nog héél even door om het af te maken. En daarom kies je ook voor kleine opruimplekjes en niet voor een hele ruimte. En anders ga je morgen gewoon weer verder waar je gebleven was. Door elke keer de tijd bij te houden, krijg je steeds beter besef van de tijd en hoeveel je in een bepaalde tijd kunt doen. Want dit is natuurlijk voor iedereen en in elke situatie weer anders.

Het einde

  • En dan…dan ga je genieten van je beloning en dus even iets heel anders doen. Je hebt het verdiend!

En hopelijk blijf je zo genoeg energie over houden om de volgende keer weer een klein beetje te doen. Je zult merken dat  de motivatie om door te blijven zetten een stuk groter is geworden, nu je eenmaal gestart bent. En moet je over een paar weken dan eens kijken wat je allemaal al gedaan hebt!

Met vele kleine stappen kun je een heel groot effect bereiken!

Een reactie plaatsen